Kelebekler

0
627
Kelebekler Tolga Karaçelik
Yönetmen: Tolga Karaçelik | Senaryo: Tolga Karaçelik | Oyuncular: Tolga Tekin, Bartu Küçükçağlayan, Tuğçe Altuğ | Komedi, Dram | 2018 | Türkiye | 117 Dk. | IMDb Puanı: 8.1

30 Mart‘ta vizyona giren Kelebekler, daha önce Sarmaşık ile tanışmış olabileceğiniz yönetmen Tolga Karaçelik‘in son filmi. En prestijli festivallerden Sundance Film Festivali’nde Dünya Sineması kategorisinde büyük ödülü alarak 2018’in ilk güzel haberini getirdi. 30 yıldır pek görüşmemiş 3 kardeşin babalarının çağırması ile doğdukları Hasanlar köyüne dönmelerinin absürt olduğu kadar duygusal hikayesini anlatıyor.

Kelebekler: Yüzleşmek Mi, Kaçmak Mı, Hiç Hatırlamamak Mı?

Almanya’da büyümüş ve astronot olmuş en büyük kardeş Cemal’i babasının araması ve kardeşlerini de alarak Hasanlar’a gelmesini istemesi ile başlıyor olaylar. Uzaya gitmeleri için bütçe ayrılmaması nedeniyle protesto yapan astronotlardan biri olan Cemal’in halleri ile filmin absürt tonu ilk anlardan sinmeye başlıyor her karesine. Kocasına sesini duyuramayan Suzan ve başarısız aktörlük kariyerinden seslendirmelere kalmış Kenan ile her biri birbirinden ilginç kardeşlerin yolculuğu da kendileri gibi oluyor doğal olarak.

Her bir kardeşin hikayesi ile aynı geçmişten gelen üç kişinin ne kadar farklı duygularda olduklarını, her şeyi farklı deneyimlediklerini izlemek her aileye dair güzel bir tespit. Geçmişini, annesini ve babasını hatırlamayan, bu yüzden de kendini bulamamış, bir yanı eksik Suzan’ın derdi sesini duyuramamak. Hiç var olmamış gibi hissettiği bir geçmişin gölgesi hep yanı başında. İçtikçe de içinden bağıran bir kadın çıkıp dünyaya kafa tutuyor bu yüzden, artık susmak istemiyor. Cemal hep güçlü, protest, ne istediğini bilen dururken giderek içindeki korkan yön, yüzleşemeyişleri yüzeye vuruyor zamanla. Kendisine dahi itiraf edemedikleri hikayenin belki en ağır taşları. Kenan ise yüzleşmeler ve tüm acılardan kaçmaktan bir hal olmuş. Suzan ne kadar hatırlamak istiyorsa Kenan o kadar hatırlamama çabasında. İçindeki yaralar katlanabileceğinden daha derin hissettikçe saklanmış ama Hasanlar’a gelmesiyle onun da kaçışı bir nevi son buluyor. İçindekiler yoğun ve sıkışmış, tıpkı boğuştuğu musluk gibi ruhunun vanası da bozuk, dışarı atamıyor. Sonunda yerinde bir benzetme ile tamamen kırıp döküyor ama içindekiler de çağlayan gibi akıp her yeri kaplıyor.

Kelebekler: Hasanlar’da Bir Gariplikler Var

Tolga Karaçelik’in en büyük başarısı bu kadar ağır yüzleşmeleri kahkahalarla bezemeyi başarmış olmasında. Kelebekler’in film dünyası ölümüne absürt ama bir o kadar normal. Karakterlerinin gerçekçiliğine eşlik eden garip olaylar dizisi çok özenle seçilmiş, hiç biri imkansız olmayan ama oldukça fantastik öğeler. Onur Ünlü’nün Sen Aydınlatırsın Geceyi filmindeki tatta absürtlükler değil bunlar. Uzaya ve fiziğe ilgi duyup kafası karışmış bir İmam, damı tamir eden bir kör gibi pek olası olmayan durumların birbirini bulup ve beraber renkli ve olağanüstü bir Hasanlar yaratıyor. Bu denge de karakterlerin dertlerini hafifletmeden filme özgün bir atmosfer yaratıyor. Sundance başarısı şaşırtıcı değil, hem çok yetkin ve otantik hem de çok etkileyici bir film Kelebekler.

Tolga Karaçelik’in başarısı ile mutlu eden son uzun metrajı bu yılın değil, her zamanın mutlaka izlenmesi gerekenlerinden. Türkiye’de çekilen film sayısı artarken kalitesinde benzer bir ivme görmeke zorlanıyorsanız ümidinizi tazeleyebilir.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here